Griet Vermeiren |  In-tune| ON  0809.093.034 |Testeltsesteenweg 78 B, 3271 Averbode  |  griet@in-tune.be  |  www.in-tune.be  | 

Tel: 0495/47 73 86  |  webontwerp & personal branding: www.dekleurenvandekeyzer.be

Yoga

AFGESTEMD VIA YOGa

Lichaamsbeweging is een essentieel onderdeel om je goed te voelen. In onze drukke en prestatiegerichte maatschappij is het heerlijk om tot rust te komen via yoga voor volwassenen

Deze yoga activiteiten worden georganiseerd door vzw chakrasounds - 0838.632.207 - RPR Leuven

Yoga

WAT HOUDT HET IN?

  • De tijd nemen om halt te houden bij jezelf. Weg van alle drukte om je heen… 

  • Een manier om te leren je aandacht naar binnen te keren in plaats van de aandacht en de focus steeds weer buiten jezelf te (moeten) leggen.

  • Een weg die je kunt volgen om bewust en weldoordacht te leren vertragen in je denken, doen en handelen. 

  • Het is een weg van bewustwording en beheersing die je stap voor stap kunt bewandelen zodat je de noden binnen in jezelf opnieuw gaat (aan)voelen.

MET WELKE INTENTIE OF DOEL?

  • Elke les zal een uitnodiging zijn om jezelf gewaar te worden, zowel fysiek, mentaal als emotioneel.

  • Trachten om die voortdurende stroom van gedachten in je hoofd tot rust te laten komen.  

  • Ook zal je terug contact leren maken met jouw ademritme.

  • De bewegingen die worden aangereikt zijn gericht om:
    -  de spieren, gewrichten en wervelkolom te versterken en versoepelen
    - om je lichaamshouding te corrigeren
     - om de werking van de organen, de klieren en het zenuwstelsel te verbeteren. 

  • Elke les is een uitnodiging om jezelf, de manier waarop je in het leven staat en hoe je met anderen omgaat, beter te leren kennen. 

  • Het gaat hier niet om de prestatie die wordt neergezet! 

  • Het is een weg die je bewandelt om jouw levenskwaliteit te verhogen.

WAT DOEN WE TIJDENS DE YOGALES?

Zachte Yoga  

  • zeer geschikt bij fibromyalgie, cvs, burn-out, depressie, kanker, moeilijk tot rust komen.

  • in de diepte duiken op een zachte, rustige manier.

  • Aandacht naar binnen brengen via ademhaling om jezelf met mildheid te verkennen.

  • Kriya’s, dit zijn zachte, rustige bewegingen waarbij we de energiestroom in ons lichaam van kop tot teen trachten te volgen op het ritme van je ademhaling. 

  • Vervolgens gaan we via een geleide ontspanning en ademhalingsoefening onze aandacht, en daarmee ook de energie, gericht doorheen het hele lichaam verplaatsen. Je geest komt tot rust en je aandacht is in het hier en nu.

  • Dit "stil" worden zal je dichter bij jezelf brengen en een gevoel geven dat je contact met jezelf hebt kunnen maken. Op een ontspannen manier, herladen en alert, kan je de draad weer oppikken.

 

Mindful Hatha yoga   

  • Zelfde lesopbouw als hierboven beschreven staat enkel zal het kriya-werk wat pittiger zijn.

  • Na de wat dynamischere opbouw gevolgd door een moment van ontspanning en ademhaling  is je lichaam er helemaal klaar voor om aan de asana’s (= typische yogahoudingen) te beginnen. De hele voorbereiding zal je helpen om de diepgang van de asana's te kunnen beleven. 

  • Daarna wordt de les afgerond en ervaar je lichtheid, alertheid en fitheid in lichaam en geest.

Voor diegene die nog nooit hebben les gevolgd bij mij is de eerste les een gratis proevertje!

Zowel de Kriya’s als de Asana’s bieden tal van gezondheidsvoordelen en hebben een grote impact op heel wat processen in het lichaam (zie doel). Daarom nemen we na elke beweging even de tijd om rustig na te voelen zodat we ons lichaam en onszelf steeds beter leren kennen.

MEER WETEN

VOOR WIE?

  • Toegankelijk voor iedereen die op een bewuste manier wil omgaan met lichaam en geest.

  • De zachte yoga is zeer geschikt voor mensen die kampen met burn-out, cvs, fybromyalgie, kanker, depressie.
     

Tijdstip

  • Zachte yoga van 19u tot 20u.   

  • Mindfull Hatha yoga van 20.15u tot 21.45u

 

PRAKTISCH

  • Draag gemakkelijke, loszittende kledij.

  • Grote handdoek (voor op de yogamat), dekentje en (meditatie)kussen meebrengen.


LOCATIE

  • Abdij van Averbode

  

BIJDRAGE

  • Zachte yoga: 120 € voor trimester 1, zijnde 14 lessen (starten op 11/9/2019).

  • Mindfull Hatha yoga: 137 € voor trimester 1, zijnde 14 lessen (starten op 11/9/2019).

  • Voor elke groep prijs per les 12€.  Wel vooraf steeds even bellen of mailen of er wel plaats is!

Inschrijven

      Gelieve op voorhand even te mailen:
      vermeirengriet@gmail.com of te bellen:

      0495/47 73 86. 

  • Daarna kan je het bedrag overschrijven op                   BE87 9731 7358 7594 met vermelding van: yoga + je naam en groep.

 

KINDER

Yoga

WAAROM YOGA VOOR KINDEREN?

  • Daar kunnen heel veel redenen voor zijn, maar de belangrijkste reden is dat je op een leuke, creatieve manier gaat werken aan de belangrijkste persoon in je leven: JEZELF!

  • Yoga is trouwens goed voor:
    - je lichaam, je wordt soepel en sterk. 
    - Je krijgt er positieve energie van 
    - je leert je ontspannen. 
    - …

  

WAT GAAN WE DOEN?

  • Kindvriendelijke yogahoudingen combineren met ademhalingsoefeningen

  • Spelletjes, liedjes, crea-technieken en ontspanningsoefeningen.

  • Zo ontstaat er een leuke, gevarieerde les waarbij elk kind op zijn/haar eigen tempo op verkenning kan gaan in het lichaam, het denken en de emoties die er al dan niet zijn. 

MET WELKE INTENTIE OF DOEL?

  • De yogahoudingen vergroten de soepelheid van het lichaam

  • Bevorderen van innerlijke kracht, stabiliteit, uithoudingsvermogen en het evenwichtsgevoel. 

  • Ze helpen te ontspannen 

  • Concentratie vermogen bevorderen zodat ze minder snel worden afgeleid. 

  • Op een speelse, creatieve manier hun lichaam beter leren kennen 

  • Hun intuïtieve vermogen verscherpen. 

  • Ook zullen ze zelf ervaren hoe ver ze kunnen gaan in de oefeningen zonder zichzelf te forceren zodat ze hun eigen grenzen leren aftasten en respecteren.

 

LICHAAMSBEWUSTZIJN VERHOGEN via

Om je te inspireren met yoga vind je hier een oefening om de dag goed te starten: de zonnegroet. Dit kan je doen als volwassene, als kind of gezellig samen. Kom af en toe eens kijken op deze plek want er zullen nog oefeningen en inspiratie bijkomen.

MEER WETEN

BIJDRAGE

  • Gelieve dit bedrag over te schrijven op BE87 9731 7358 7594 met vermelding van: kinderyoga, de naam van je kind en leeftijd.
     

INSCHRIJVEN

  • Gelieve op voorhand in te schrijven via mail

  • Je inschrijving is pas definitief na betaling.

VOOR WIE?

  • Iedereen kan meedoen en doet de oefeningen volgens zijn/haar eigen kunnen. 

  • In tegenstelling tot veel sporten is yoga niet prestatiegericht!
     

DATA


  •  

PRAKTISCH

  • Gelieve je kind gemakkelijke, loszittende kledij aan te geven.

  • Meebrengen: grote handdoek voor op de yogamat.


LOCATIE

  

"….en ik strek"

Gaan staan.

 

"Ik draai"

De rechtsomdraai is om de verticale as. Omdat de armen wijd uit zijn en rondom is dat weer de horizontale as. Het geeft ruimte. Rechtsom draaien is energetisch gunstig.

 

"’t Is te gek!"

Een gekke houding aannemen leert kinderen voor hun zelf op te komen. Anders zijn mag best, gek doen kan heel leuk zijn.

DE ZONNEGROET

 

 

Kijk op de tekening en begin bij de basishouding en volg dan stap voor stap de tekeningen naar rechts met de klok mee.
 

"Basishouding"

Probeer je een zon voor te stellen.

"Maak een cirkel heel mooi rond"
Een cirkel symboliseert o.a. de aarde, de zon jezelf als één geheel. De voorzijde van het lichaam wordt gestrekt.

"Stamp met je voeten op de grond"
Dit versterkt het zelfvertrouwen en vergroot het contact met de aarde.

"Ga eens lopen hand voor hand"
Een buiging voorover, de achterzijde van het lichaam wordt gestrekt, De handen maken nu een grondcontact.
De armspieren worden versterkt. Naar…..

"Als een grote olifant"
Dit geeft de kinderen een sterkgevoel. De knieën gaan naar de grond.

"Ik maak me lang"
Rechter been gaat naar achteren en het hoofd richt zich op.
Linker arm gaat naar voren. Het lichaam rekt zich uit.

"Ik ben niet bang"
Er wordt van been en arm gewisseld. De zin zelf draagt bij aan een emotioneel aspect.

"Ik maak me klein, dat is/voelt zo fijn"
Het gevoel van bij jezelf te mogen zijn, het gevoel van veiligheid, geborgenheid en gedragen worden door de aarde.

"Ik buig……"
Naar de hurkzit toe. Klein en groot maken maakt je lenig.
 

Yoga is een reis waar de weg belaNgrijker is dan de bestemming.